زیاده خواهی هایی که صنعت برق هدف گرفته است/به ته مانده صنعت برق هم رحم نمی کنند

زیاده خواهی هایی که صنعت برق هدف گرفته است/به ته مانده صنعت برق هم رحم نمی کنند


سرویس صنعت برق نیوز: افرادی که در دوران خصوصی سازی صنعت برق توانسته اند صاحب نیروگاه‌هایی شوند که هنوز پرونده واگذاری خیلی از آن‌ها باز است، این روز‌ها دوباره به تکاپو افتاده اند تا ته مانده صنعت برق را هم بنام خود کنند.

مدتی است چند نفر خاص که معلوم نیست از چه لابی و حمایتی برخوردارند پیشنهادی مبنی بر فراهم کردن امکان تسویه بدهی ارزی تولیدکنندگان برق به صندوق توسعه ملی از طریق مکلف کردن وزارت نیرو به منظور تخصیص درآمد حاصل از صادرات برق برای تسویه بدهی ارزی تولیدکنندگان برق به صندوق توسعه ملی، جهت درج در قانون بودجه سال ۱۳۹۹ به کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی ارائه کرده اند که البته به در بسته مجلس خوردند و فعلا طرحشان رای نیاورده است.

چندی قبل مدیرعامل یک شرکت فعال در توسعه صنعت نیروگاهی در مصاحبه با ایران‌پترونت گفته بود: اگر وزارت نیرو سهم ۳۰ درصدی از صادرات برق را به نیروگاه‌های بخش خصوصی اختصاص می‌داد و عواید حاصل از صادرات برق را بابت بدهی این نیروگاه‌ها به صندوق توسعه ملی بازمی‌گرداند، انگیزه بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این بخش افزایش می‌یافت.

آنها توانسته اند با حضور در جلسات کمیسیون انرژی و تلفیق مجلس شورای اسلامی به نمایندگان ملت نزدیک شده و طرح خود را در بهره برداری به نفع برخی از تولیدکنندگان برق که به صندوق توسعه ملی بدهکارند با این درخواست جلو ببرد. طرحی که صرفا منافع گروه خاصی را در برمی گیرد و اگر مجلس به آن تن دهد جامعه چند صدهزار نفری صنعت برق را تحت شعاع قرار خواهد داد.

برخی از تولیدکنندگان برق که مدعی اند در واگذاری‌ها ضرر کرده اند حاضر نیستند ثروت باد آورده‌ای که از این راه نصیبشان شده را پس دهند و آن‌ها که ارزش سرمایه گذاریشان چند برابر شده است حالا انتظار دارند چون به صندوق توسعه ملی بدهی ارزی دارند، دولت بدهی هایشان را به نرخ ارز سابق حساب کرده و حتی به همین هم راضی نشده و پیگیرند تا مجلس وزارت نیرو را مجاب نماید که از تنها درآمد ارزی وزارت نیرو در صادرات برق، این بدهی ها پرداخت شود!

زیاده خواهی‌های آن‌ها حتی مدیران ارشد وزارت نیرو را هم عصبانی کرده و کار به آنجا رسیده است که بخش زیادی از وقت و انرژی این وزارتخانه که این روز‌ها باید در کمیسیون تلفیق و بودجه حضوری موثرتر داشته باشند برای خنثی کردن لابی‌های این جماعت مصروف می‌شود.
 
آنها با بهره برداری از نهادهای صنفی مثل سندیکای تولیدکنندگان برق و برگزاری نشست های خبری مختلف آنهم در جمع خبرنگارانی که اطلاعی از پشت پرده چنین تحرکاتی ندارند سعی در القای مطالبات خود دارند. اگر امکان بررسی سود و زیان این نیروگاهها از ابتدای واگذاری ها فراهم میشد خیلی از جزئیات افشا میشد. نمی توان از سودهای گذشته چشم پوشد و صرفا زیان های این دوره را دید.
 
به همین دلیل است که برای اولین بار سندیکای صنعت برق هم بعنوان یک نهاد بخش خصوصی به مجلس نامه نوشت و گفت که به درخواست این بخش خصوصی صنعت برقی توجه نکنند. سندیکا خطاب به مجلس گفت: درآمد‌های ارزی حاصل از صادرات برق متعلق به نیروگاه‌های واگذار شده نیست، بنابراین تعریف تکلیف برای وزارت نیرو به منظور تهاتر این درآمد‌های ارزی با بدهی‌های ارزی نیروگاه‌ها، غیرقانونی بوده و عملاً همه بخش‌های این صنعت را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

در خیلی از موارد، واگذاری نیروگاه‌های برق به بخش خصوصی تف سربالایی شده است که وزارت نیرو و مادرتخصصی برق حرارتی را درگیر خود کرده و نه تنها باری از دوش وزارت نیرو برنداشت که خود عاملی برای بحران‌های جدید شد و اگر فشار نهاد‌های نظارتی و اطلاعاتی نبود باید وزارت نیرو تن به باج خواهی‌های مستمر خیلی از آن‌ها میداد.

تولید برق در کشور مشکلات و مصائب‌های خود را دارد و نرخ خرید برق این نیروگاه با نرخ واقعی (بدون محاسبه سوخت) آن تفاوت دارد. بدهی‌های وزارت نیرو به این صنعت به موقع پرداخت نمی‌شود و به دلیل تحریم‌ها هزینه‌های تعمیر و نگهداری بالاتری را می‌پردازند. با این وجود دلیلی وجود ندارد در شرایطی که این صنعت به سختی اداره می‌شود عده‌ای خاص در پی بهره برداری به نفع خود باشند که اگر این رخ دهد راه برای سوء استفاده‌های بیشتر باز می‌شود. به جای جزئی نگری و در پی منافع شخصی بودن باید هم صدا شده و در واقعی شدن قیمت برق بکوشیم.



ارسال نظر


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


پرشین ابزار دقیق باتجربه چندین سال در زمینه فروش تجهیزات ابزار دقیق با معروف ترین برندها که دارای بالاترین کیفیت ها و مناسب ترین قیمت ها است فعالیت می کند و توانسته سهم خوبی از بازار ابزار تجهیزات اندازه گیری را به خود اختصاص دهد. ابزار دقیق با کمک ابزاری مانند فلومتر، روتامتر، لول ترانسمیتر، فلو سوئیچ، لول سوئیچ، شیربرقی، سنسور فشار، گیج فشار یا مانومتر و ... پارامترهای مختلفی مانند دما، فشار و جریان را اندازه گیری می کند.

در اندازه گیری مقدار یک کمیت با یک استاندارد مشخص مقایسه می شود و نتیجه به دست آمده به صورت عدد نمایش داده می شود. حال در صنعت برای اندازه گیری کمیت های مختلف مانند دما، فشار و جریان با تجهیزات ابزار دقیق اندازه گیری می کنیم. تجهیزات به 4  گروه عمده تقسیم می شوند:

  1. تجهیزاتی که فقط اندازه گیری کرده و روی نمایش گر خود نشان می دهد.
  2. تجهیزاتی که اندازه گیری می کنند و عدد به دست آمده را ثبت می کنند.
  3. ابزارهایی که این کمیت ها را کنترل می کند.
  4. ابزارهایی که هر سه وظیفه کنترل، ثبت و نمایش را انجام می دهد.

معرفی سیستم ها و تجهیزات ابزار دقیق

تجهیزات ابزار دقیق را می توان با کمک یک مثال ساده بیان کرد. فرض کنید در سیستم تنظیم خودکار سوخت موتور، ترانسمیتر فشارو سنسور سرعت وضعیت موتور را مورد بازبینی قرار می دهد. اطلاعات بدست آمده از طریق این سنسورها به وسیله یک پردازنده مانند شیربرقی به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود و نهایت برای کنترل موتور وظایف مربوطه را انجام می دهد.

انواع فرآیند های کنترل

یکی از روش های انتخاب تجهیزات ابزار دقیق تشخیص این است که دقیقاً چه هدفی دارید و باید ماهیت فرآیند مشخص شود. آیا شما قصد دارید فشار، دما، سطح یا جریان را اندازه بگیرید. هرکدام از این کمیت ها ابزار متفاوتی را دارد که در ادامه با انواع آنها آشنا خواهید شد.

ابزار اندازه گیری دما

از این ابزارها در صنعت بسیار استفاده می شود به عنوان مثال در صنعت پزشکی، دارویی، صنعتی و ... برای اندازه گیری میزان سردی و گرمی یک جسم و مشخص کردن میزان دما از این ابزارها استفاده می کند که به دو دسته کلی ترمومتر و ترموکوپل دسته بندی می شود.

ابزار اندازه گیری فشار

ازنظر فیزیکی فشار مقدار نیرویی است که به سطح وارد می شود. حال میزان فشار وارد شده بر جسم، مایع یا سیال بسیار اهمیت دارد به همین دلیل برای اندازه گیری آن از روش و تجهیزات مختلفی استفاده می شود. فشاری که از در لوله و اتصالات در جریان است در صورتی که تحت کنترل و محدوده مشخص باشد مشکلی پیش نمی آید که این نظارت و کنترل را می توان به کمک فشار سنج ها که به آنها گیج فشار یا مانومتر می گویند انجام داد.

ابزار اندازه گیری جریان یا فلو

میزان جریان عبوری از یک سطح در یک زمان مشخص جریان یا دبی گفته می شود که میزان آن بر اساس حجم، لیتر یا جرم قابل محاسبه است. برای محاسبه فلو از ابزارهای مختلفی مانند فلومتر، فلو سوئیچ، روتامتر استفاده می کنند.

ابزار اندازه گیری سطح

سطح یکی از پارامتر هایی است که کنترل آن در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و در صوت رد شدن از سطح مورد نظر ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد. لول ترانسیمتر یکی از ابزار هایی است که خروجی الکتریکی متناسب با سطح را ایجاد میکند و بعد از رسیدن به سطح مورد نظر خروجی مورد نظر را نمایش میدهد. از ترانسمیتر ها در اندازه گیری سطح مخزن های مختلف استفاده میشود.