۴۵ هزار مگاوات تفاهم نامه انرژی های تجدیدپذیر امضا شد

۴۵ هزار مگاوات تفاهم نامه انرژی های تجدیدپذیر امضا شد


محمود کمانی معاون وزیر نیرو در امور تجدیدپذیرها با اشاره به اینکه تاکید رهبری و رئیس جمهور بر انرژی‌های تجدید پذیر دلگرمی برای این حوزه است گفت: در هفته‌های گذشته مجوز احداث چهار هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی را از شورای اقتصاد گرفتیم.

وی افزود: نگرانی دیگر مدل عقد قرارداد بود که در مدل جدید بر مبنای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید نگرانی‌های سرمایه‌گذاران برطرف شد و بازگشت سرمایه به ۴ سال کاهش پیدا کرد. همچنین عدد فروش برق از طریق مناقصه تعیین می‌شود.

ایشان تصریح کرد: در این مصوبه قیمت‌ها ارزی است و افزایش یا کاهش حامل‌های انرژی تأثیری در هزینه تمام شده تولید ندارد.

وی با بیان اینکه ظرف یکی دو روز آینده این مصوبه ابلاغ می‌شود گفت: در کنار اینها فراخوان نیروگاههای تجدید پذیر دادیم که ۹۵ هزار مگاوات ارسال شد و با ۴۵ هزار مگاوات تفاهم نامه امضا شد.

وی افزود در بحث نیروگاه‌های بادی هم تاییدیه های وزارت نیرو گرفته شده و امیدواریم این بحث هم مشابه نیروگاه خورشیدی جلو رود.

معاون وزیر نیرو ادامه داد دو اقدام مهم برای همکاری با صنایع بزرگ مخصوصاً در پیک تابستان داشتیم در تفاهم نامه وزارت نیرو با وزارت صمت که به صورت کلی ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه خود تأمین توسط صنایع تأمین می‌شد. علاوه بر آن دو هزار مگاوات هم تفاهم نامه امضا شد تا صنایع انرژی تجدیدپذیر تولید کنند و به شبکه تحویل دهند و ما معادل آن را صورت پایدار به کارخانه‌ها تحویل دهیم و این تضمین را می‌دهیم که بر قرآن صنعت حتی در پیک مصرف نیز قطع نشود.

وی افزود: همچنین مشابه این تفاهم‌نامه با شهرک‌های صنعتی نیز آماده شده که هزار مگاوات انرژی تجدید پذیر برای صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی به صورت خود تأمین احداث شود.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: اقدام بعدی پیش‌بینی بودجه برای این کار بود که خوشبختانه در دولت و مجلس تصویب شد. انشاالله در سال آینده احداث این چهار هزار مگاوات شروع می‌شود.

وی اظهارکرد: در حوزه اجرا تسهیل گرفتن مجوزها برای نیروگاه‌های تجدیدپذیر را در دستور کار قرار دادیم؛ اولین اقدام امضای تفاهم نامه با سازمان منابع طبیعی بود، در واقع به جای اینکه سرمایه گذار برود با این سازمان درگیر شود خود ساتبا محل‌هایی که مشکلی برای احداث نیروگاه ندارد را معرفی می‌کند و به سرعت مجوز صادر می‌شود. علاوه بر این تک تک استان‌ها را رفتیم و استاندارها برای تخصیص زمین محیط زیست و اتصال به شبکه‌های برق جلسه گذاشتیم و برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

کمانی گفت: به منظور مردمی سازی انرژی‌های تجدیدپذیر یک برنامه پانصد و پنجاه هزار واحد ۵ کیلواتی پشت بامی داریم برای سال اول ۱۱۰ هزار واحد است که از منابع فروش برق تخصیص پیدا می‌کند به خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی. در واقع خانواده‌های تحت پوشش این واحدها معرفی می‌شوند و به صورت وام‌های ده ساله نیروگاه احداث می‌شود که بخشی از از درآمد حاصل از فروش آن به مؤسسه‌ای که تأمین مالی می‌کند می‌رسد و بخشی از آن هم به خانواده‌های تحت پوشش با کمک دولت نرخ و زمان خرید را نیز بالاتر گرفته‌ایم تا بازگشت سرمایه سریع‌تری رخ دهد.

همچنین بیان کرد: البته نیروگاه‌های پشت بامی برای کسانی که می‌خواهند با پشتوانه مالی خودشان نیز احداث کنند برقرار است و بدین منظور قراردادی میان شرکت توزیع برق ساتبا و خود فرد بسته می‌شود که ساتبا برق را به شرکت توزیع کننده می‌دهد شرکت توزیع هم هزینه آن را به خانواده پرداخت می‌کند. در این مدل محدودیت تولید ۲۰۰ کیلووات داریم و برای میزان بالاتر مطابق دستورالعمل‌های مذکور پیش می‌رویم. در حال حاضر برای احداث ۵ کیلووات نیروگاه تجدید پذیر هزینه ۸۰ میلیون تومان نیاز است و دوره بازگشت سرمایه آن هفت سال است.

کمانی ادامه داد: موضوع دیگر هم نیروگاههای زیست توده است که به امحای پاک زباله کمک می‌کند. که فاز اول آن برای شهرهای شمالی و کلانشهرها شروع شده است در این مدل سرمایه گذار در ساختگاه هایی که شهرداری‌ها معرفی می‌کنند نیروگاه را احداث می‌کند و ساتبا با نرخی که بازگشت سرمایه مناسبی داشته باشد خرید می‌کند بخشی از سرمایه هم توسط شهرداری تأمین می‌شود در حال حاضر سه نیروگاه در حال احداث ساری، رشت و فسا را به صورت زیست توده داریم ولی برای سال آینده احداث این نیروگاه‌ها رادر تمام شهرهای شمالی و کلانشهرها در برنامه داریم.

وی در رابطه با میزان سرمایه لازم برای نیروگاه‌های تجدیدپذیر گفت: برای هر هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی ۵۵۰ میلیون دلار سرمایه نیاز است ۳۴ هزار مگاوات آن حدود ۲.۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.

وی در پاسخ به این سوال کرد چرا ساختمان‌های اداری و حتی وزارت نیرو از انرژی تجدیدپذیر استفاده نمی‌کنند گفت: بخشنامه‌ای وجود دارد که ۲۰ درصد از انرژی هر ساختمان اداری باید به تجدیدپذیرها اختصاص یابد که اجرایی نشده است مشکل هم از جانب همان بخشنامه است که این امر را اختیاری گذاشته است ست و اجبار نکرده و در حال پیگیری و اصلاح این مورد هستیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره مجوزهای نیروگاه‌های تجدیدپذیر گفت: از ۱۸ مجوزی که مربوط به وزارت نیرو بود ۳ مجوز مربوط به انرژی‌های تجدیدپذیر بود که همه آن‌ها تأیید و به درگاه ملی مجوزها متصل شد.

وی در پایان با تأکید بر اینکه اهمیت بحث بهینه‌سازی مصرف انرژی کمتر از انرژی‌های تجدیدپذیر نیست، گفت: به منظور بحث بهینه‌سازی مصرف هم فراخوان‌هایی را در سایت ساتبا منتشر کردیم. شرکت‌ها طرح‌هایشان را می‌دهند و در کمیسیون تخصصی شورای عالی انرژی که مصوب شد شرکت کارشان را شروع می‌کنند، شرکت‌هایی که تحت عنوان M&D وجود دارند میزان صرفه‌جویی را اندازه گیری می‌کند و به همان اندازه اوراق صرفه‌جویی که در حوزه برق توانیر است منتشر می‌شود.



ارسال نظر


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


پرشین ابزار دقیق باتجربه چندین سال در زمینه فروش تجهیزات ابزار دقیق با معروف ترین برندها که دارای بالاترین کیفیت ها و مناسب ترین قیمت ها است فعالیت می کند و توانسته سهم خوبی از بازار ابزار تجهیزات اندازه گیری را به خود اختصاص دهد. ابزار دقیق با کمک ابزاری مانند فلومتر، روتامتر، لول ترانسمیتر، فلو سوئیچ، لول سوئیچ، شیربرقی، سنسور فشار، گیج فشار یا مانومتر و ... پارامترهای مختلفی مانند دما، فشار و جریان را اندازه گیری می کند.

در اندازه گیری مقدار یک کمیت با یک استاندارد مشخص مقایسه می شود و نتیجه به دست آمده به صورت عدد نمایش داده می شود. حال در صنعت برای اندازه گیری کمیت های مختلف مانند دما، فشار و جریان با تجهیزات ابزار دقیق اندازه گیری می کنیم. تجهیزات به 4  گروه عمده تقسیم می شوند:

  1. تجهیزاتی که فقط اندازه گیری کرده و روی نمایش گر خود نشان می دهد.
  2. تجهیزاتی که اندازه گیری می کنند و عدد به دست آمده را ثبت می کنند.
  3. ابزارهایی که این کمیت ها را کنترل می کند.
  4. ابزارهایی که هر سه وظیفه کنترل، ثبت و نمایش را انجام می دهد.

معرفی سیستم ها و تجهیزات ابزار دقیق

تجهیزات ابزار دقیق را می توان با کمک یک مثال ساده بیان کرد. فرض کنید در سیستم تنظیم خودکار سوخت موتور، ترانسمیتر فشارو سنسور سرعت وضعیت موتور را مورد بازبینی قرار می دهد. اطلاعات بدست آمده از طریق این سنسورها به وسیله یک پردازنده مانند شیربرقی به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود و نهایت برای کنترل موتور وظایف مربوطه را انجام می دهد.

انواع فرآیند های کنترل

یکی از روش های انتخاب تجهیزات ابزار دقیق تشخیص این است که دقیقاً چه هدفی دارید و باید ماهیت فرآیند مشخص شود. آیا شما قصد دارید فشار، دما، سطح یا جریان را اندازه بگیرید. هرکدام از این کمیت ها ابزار متفاوتی را دارد که در ادامه با انواع آنها آشنا خواهید شد.

ابزار اندازه گیری دما

از این ابزارها در صنعت بسیار استفاده می شود به عنوان مثال در صنعت پزشکی، دارویی، صنعتی و ... برای اندازه گیری میزان سردی و گرمی یک جسم و مشخص کردن میزان دما از این ابزارها استفاده می کند که به دو دسته کلی ترمومتر و ترموکوپل دسته بندی می شود.

ابزار اندازه گیری فشار

ازنظر فیزیکی فشار مقدار نیرویی است که به سطح وارد می شود. حال میزان فشار وارد شده بر جسم، مایع یا سیال بسیار اهمیت دارد به همین دلیل برای اندازه گیری آن از روش و تجهیزات مختلفی استفاده می شود. فشاری که از در لوله و اتصالات در جریان است در صورتی که تحت کنترل و محدوده مشخص باشد مشکلی پیش نمی آید که این نظارت و کنترل را می توان به کمک فشار سنج ها که به آنها گیج فشار یا مانومتر می گویند انجام داد.

ابزار اندازه گیری جریان یا فلو

میزان جریان عبوری از یک سطح در یک زمان مشخص جریان یا دبی گفته می شود که میزان آن بر اساس حجم، لیتر یا جرم قابل محاسبه است. برای محاسبه فلو از ابزارهای مختلفی مانند فلومتر، فلو سوئیچ، روتامتر استفاده می کنند.

ابزار اندازه گیری سطح

سطح یکی از پارامتر هایی است که کنترل آن در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و در صوت رد شدن از سطح مورد نظر ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد. لول ترانسیمتر یکی از ابزار هایی است که خروجی الکتریکی متناسب با سطح را ایجاد میکند و بعد از رسیدن به سطح مورد نظر خروجی مورد نظر را نمایش میدهد. از ترانسمیتر ها در اندازه گیری سطح مخزن های مختلف استفاده میشود.