دومین واحد بخار نیروگاه فردوسی تابستان ۱۴۰۱ وارد مدار می‌شود

دومین واحد بخار نیروگاه فردوسی تابستان ۱۴۰۱ وارد مدار می‌شود


محسن طرزطلب در جریان بازدید خود از روند ساخت واحد‌های بخار نیروگاه سیکل‌ترکیبی ۱۴۳۱ مگاواتی فردوسی با بیان این مطلب افزود: این مجموعه دارای ۶ واحد گاز و سه واحد بخار ۱۵۹ مگاواتی است که عملیات ساخت واحد‌های بخار این نیروگاه در قالب طرح‌های بیع‌متقابل در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: ماموریت اصلی طرح‌های بیع‌متقابل ساخت بخش بخار نیروگاه سیکل‌ترکیبی از محل منابع حاصل از صرفه‌جویی سوخت است و در همین راستا ساخت بخش بخار نیروگاه فردوسی طی قرارداد بیع متقابل با شرکتی خصوصی منعقد شده است و مکانیزم بازگشت سرمایه آن از محل صرفه‌جویی سوخت خواهد بود.

طرزطلب ادامه داد: در نیروگاه‌های گازی، حرارت واحد‌ها از اگزوز بخش گاز با درجه حرارتی بین ۵۴۰ تا ۶۰۰ درجه سانتی‌گراد به محیط بیرونی خارج می‌شود که علاوه بر هدر رفت انرژی، باعث افزایش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای می‌شود، اما در این طرح با استفاده از حرارت خروجی اگزوز واحد‌های گازی و هدایت آن به تجهیزات بخش بخار، انرژی الکتریکی تولید می‌شود که این میزان انرژی تولیدی در هر واحد بخار سالانه معادل ۲۵۰ میلیون متر مکعب صرفه‌جویی سوخت به همراه دارد.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی اضافه کرد: افزایش تولید و پاسخگویی به رشد فزاینده بار در شمال‌شرق کشور به میزان ۴۷۷ مگاوات، بالا بردن راندمان نیروگاه و افزایش آن به حدود ۵۰ درصد، دستیابی به صرفه‌جویی سوخت ۷۹۵ میلیون مترمکعب برای کل بخش بخار و کاهش آلایندگی زیست‌محیطی از جمله اهداف اجرای این پروژه است.

وی با اشاره به اینکه نخستین واحد بخار این نیروگاه سال گذشته به بهره‌برداری رسیده است، خاطر نشان کرد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در تلاشیم تا دومین واحد بخار ۱۵۹ مگاواتی این نیروگاه نیز تابستان سال آینده وارد مدار شده و به کمک شبکه سراسری برق کشور در روز‌های اوج مصرف انرژی بیاید.

طرزطلب تاکید کرد: بر همین اساس درصددیم تا پیک سال آینده با به مدار آوردن واحد گازی نیروگاه‌های سبزوار و تربت‌حیدریه و همچنین واحد بخار نیروگاه فردوسی بتوانیم حدود ۵۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های استان خراسان‌رضوی بیفزاییم.

نیروگاه سیکل‌ترکیبی فردوسی در کیلومتر ۲۵ جاده مشهد به قوچان واقع شده است.



ارسال نظر


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


پرشین ابزار دقیق باتجربه چندین سال در زمینه فروش تجهیزات ابزار دقیق با معروف ترین برندها که دارای بالاترین کیفیت ها و مناسب ترین قیمت ها است فعالیت می کند و توانسته سهم خوبی از بازار ابزار تجهیزات اندازه گیری را به خود اختصاص دهد. ابزار دقیق با کمک ابزاری مانند فلومتر، روتامتر، لول ترانسمیتر، فلو سوئیچ، لول سوئیچ، شیربرقی، سنسور فشار، گیج فشار یا مانومتر و ... پارامترهای مختلفی مانند دما، فشار و جریان را اندازه گیری می کند.

در اندازه گیری مقدار یک کمیت با یک استاندارد مشخص مقایسه می شود و نتیجه به دست آمده به صورت عدد نمایش داده می شود. حال در صنعت برای اندازه گیری کمیت های مختلف مانند دما، فشار و جریان با تجهیزات ابزار دقیق اندازه گیری می کنیم. تجهیزات به 4  گروه عمده تقسیم می شوند:

  1. تجهیزاتی که فقط اندازه گیری کرده و روی نمایش گر خود نشان می دهد.
  2. تجهیزاتی که اندازه گیری می کنند و عدد به دست آمده را ثبت می کنند.
  3. ابزارهایی که این کمیت ها را کنترل می کند.
  4. ابزارهایی که هر سه وظیفه کنترل، ثبت و نمایش را انجام می دهد.

معرفی سیستم ها و تجهیزات ابزار دقیق

تجهیزات ابزار دقیق را می توان با کمک یک مثال ساده بیان کرد. فرض کنید در سیستم تنظیم خودکار سوخت موتور، ترانسمیتر فشارو سنسور سرعت وضعیت موتور را مورد بازبینی قرار می دهد. اطلاعات بدست آمده از طریق این سنسورها به وسیله یک پردازنده مانند شیربرقی به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود و نهایت برای کنترل موتور وظایف مربوطه را انجام می دهد.

انواع فرآیند های کنترل

یکی از روش های انتخاب تجهیزات ابزار دقیق تشخیص این است که دقیقاً چه هدفی دارید و باید ماهیت فرآیند مشخص شود. آیا شما قصد دارید فشار، دما، سطح یا جریان را اندازه بگیرید. هرکدام از این کمیت ها ابزار متفاوتی را دارد که در ادامه با انواع آنها آشنا خواهید شد.

ابزار اندازه گیری دما

از این ابزارها در صنعت بسیار استفاده می شود به عنوان مثال در صنعت پزشکی، دارویی، صنعتی و ... برای اندازه گیری میزان سردی و گرمی یک جسم و مشخص کردن میزان دما از این ابزارها استفاده می کند که به دو دسته کلی ترمومتر و ترموکوپل دسته بندی می شود.

ابزار اندازه گیری فشار

ازنظر فیزیکی فشار مقدار نیرویی است که به سطح وارد می شود. حال میزان فشار وارد شده بر جسم، مایع یا سیال بسیار اهمیت دارد به همین دلیل برای اندازه گیری آن از روش و تجهیزات مختلفی استفاده می شود. فشاری که از در لوله و اتصالات در جریان است در صورتی که تحت کنترل و محدوده مشخص باشد مشکلی پیش نمی آید که این نظارت و کنترل را می توان به کمک فشار سنج ها که به آنها گیج فشار یا مانومتر می گویند انجام داد.

ابزار اندازه گیری جریان یا فلو

میزان جریان عبوری از یک سطح در یک زمان مشخص جریان یا دبی گفته می شود که میزان آن بر اساس حجم، لیتر یا جرم قابل محاسبه است. برای محاسبه فلو از ابزارهای مختلفی مانند فلومتر، فلو سوئیچ، روتامتر استفاده می کنند.

ابزار اندازه گیری سطح

سطح یکی از پارامتر هایی است که کنترل آن در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و در صوت رد شدن از سطح مورد نظر ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد. لول ترانسیمتر یکی از ابزار هایی است که خروجی الکتریکی متناسب با سطح را ایجاد میکند و بعد از رسیدن به سطح مورد نظر خروجی مورد نظر را نمایش میدهد. از ترانسمیتر ها در اندازه گیری سطح مخزن های مختلف استفاده میشود.